Ostasiatisches Seminar, Akademisches Konfuzius-Institut an der Georg-August-Universität Göttingen
Yang LU (The University of Nottingham): „Recent Research on SLA in Chinese and Pedagogic Issues“ (nicht öffentlich)
Kulturwissenschaftliches Zentrum, KWZ 0.701 Heinrich-Düker-Weg 14, GöttingenAbstract: Due to the great interest in learning Chinese as a foreign language (CFL), over the past two decades there has been an increased number of Studies related to Second Language Acquisition in Chinese (SLAC). Though the research field has not yet been fully established with a framework and more specific guidelines, there have been […]
Bene Bassetti (University of Warwick): „Chinese as a Second Language Writing System: Some Less Widely Researched Issues“
Verfügungsgebäude VG 2.108 Platz der Göttinger Sieben 7, GöttingenAbstract: This talk will explore some less widely researched topics related to the learning and use of hanzi and pinyin in learners of Chinese as a Foreign Language. First, we will look at how the interword spacing conventions of CFL learners’ first languages affect their Chinese word awareness and their reading of hanzi sentences and […]
Fachvortrag zur Fachdidaktik Chinesisch: Prof. Dr. YANG Yuling 杨玉玲 (Beijing Language and Culture University): 汉字造字法和汉字教学 / Struktur und Didaktik der chinesischen Schriftzeichen
Verfügungsgebäude (VG) 2.105 Platz der Göttinger Sieben 7, GöttingenAbstract: 摘要: 汉字是汉语学习和教学中的一大难点。本讲座将从以下角度解读汉字教学及学习的相关问题:1. 掌握汉字是学好汉语的前提吗? 2. 汉字学习任务真的那么繁重吗?汉字学习有何理据? 3. 汉字造字法:六书。科学指导还是陈旧概念? 4. 词本位VS字本位,孰优孰劣? 5. 汉字教学有哪些技巧及注意事项? Schriftzeichen gelten als eine zentrale Schwierigkeit beim Erlernen der chinesischen Sprache. Der Vortrag wird die Vermittlung der chinesischen Schrift und deren Problematik aus folgenden Blickwinkeln beleuchten: 1. Muss man die chinesische Schrift erlernen, um Chinesisch zu lernen? 2. Ist es tatsächlich eine so […]